Svar: Amning ifm skemad
11. november 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
I begyndelsen, når man starter op med skemad, så kan det være en god idé at amme lidt før eller amme lidt lige efter - hvis man ammer lidt før, så sikrer man sig, at barnet ikke er alt for sulten og har ro til at smage lidt på grød eller mos. Og når man ammer bagefter, så følger man efter med lidt tørstslukkende samt lidt beroligende, da det at spise med ske jo er en helt ny oplevelse, som naturligt skal bearbejdes - også mentalt :) Og ja, også fysiologisk, for mælken vil naturligt også gøre, at maden bearbejdes, nedbrydes bedre i maven.
Men, i takt med at skemaden kommer til at fylde lidt mere, og jeres datter spiser lidt større mængder, så vil det være naturligt, at hun tilbydes vand af kop sammen med skemaden og først ammes, når hun atter skal puttes. Så der på den måde kommer til at gå lidt tid mellem skemad og mælkeindtag. Det vil sige, at det på sigt kan være en rigtig god idé, at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur sammen med vand af kop, herefter leger, pludrer, tumler rundt og er aktiv og så bliver hun skiftet, får tilbudt brystet og puttes så til lur. På den måde sikres plads i maven til begge dele - både skemad og væske/mælk nok:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske